Temmuz ayı sonunda başlayarak ülkemizin çeşitli noktalarında meydana gelen orman yangınlarının bölgelerde yol açtığı olumsuz koşullar nedeniyle, fatura düzenlenmesinde karşılaşılan sorunlar Birliğimiz tarafından Gelir İdaresi Başkanlığı’na iletilmiştir.
Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından 06.08.2021 tarihinde yayımlanan duyuru ile,
“Başkanlığımızca, ülkemizde son zamanlarda yaşanan yangın felaketlerinden etkilenen mükelleflerimizden e-Belge düzenleme zorunluluğu bulunan mükelleflerimizin, e-Belge (e-Fatura, e-Arşiv Fatura, e-SMM, e-MM, e-İrsaliye vb.) yerine kağıt belge düzenleyebilmeleri hakkında tereddütlerinin hasıl olduğu anlaşılmış olup, söz konusu tereddütleri gidermek amacıyla, aşağıdaki açıklamaların yapılması uygun görülmüştür.
Bilindiği üzere 509 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin “V.7. e-Belge Olarak Düzenlenme Zorunluluğu Getirilen Belgelerin Kâğıt Olarak Düzenlenebileceği Haller” başlıklı kısmında;
“Elektronik belge olarak düzenlenme zorunluluğu getirilen belgelerin;
a) Başkanlığın ve e-Belge uygulamalarına taraf olan diğer kamu kurum ve kuruluşlarının bilgi işlem sistemlerinde meydana gelen arıza, kesinti ile bu sistemlerde yapılan bakım,
b) İspat veya tevsik edilmek kaydıyla, mükellefin ya da Başkanlıktan izin almış özel entegratör kuruluşların bilgi işlem sistemlerinde meydana gelen arıza, kesinti ile bu sistemlerde yapılan planlı bakım (yazılı bildirimde belirtilen süre ile sınırlı kalmak kaydıyla),
c) İspat veya tevsik edilmek kaydıyla, kullanılmakta olan mali mührün veya elektronik imza aracının arızalanması veya çalınması (yeni mali mühür veya elektronik imza aracının temini süresince),
ç) Bakanlık veya Başkanlık tarafından e-Belge uygulamalarına ilişkin olarak yayımlanan genel tebliğ, sirküler ve teknik kılavuz ve duyurularda, belgelerin e-Belge yerine kâğıt olarak düzenlenmesine izin verilmesi,
gibi nedenlerle, kanunen düzenlenmesi gereken sürenin geçirilmemesi kaydıyla, kâğıt olarak düzenlenmesi durumunda özel usulsüzlük cezası kesilmez. Mükelleften kaynaklanan diğer nedenlerle, e-Belge olarak düzenlenmesi gereken belgelerin kâğıt olarak düzenlenmesi yukarıda sayılan nedenler kapsamında değerlendirilmez.
Elektronik olarak düzenlenmesi gereken belgenin, Kanunun 13 üncü maddesinde yazılı mücbir sebepler nedeniyle elektronik olarak düzenlenememesi halinde, Kanunun 373 üncü maddesi gereği özel usulsüzlük cezası kesilmez.” açıklamalarına yer verilmiştir.
Diğer yandan, Başkanlığımızın 05/08/2021 tarihli Duyurusu ile 28/07/2021 tarihinden itibaren ülkemizin çeşitli yerlerinde meydana gelen yangınlara ilişkin olarak, Bakanlığımız tarafından, Osmaniye ili Kadirli ve merkez ilçelerinde, Antalya ili Akseki, Alanya, Gazipaşa, Gündoğmuş, Manavgat ve İbradı ilçelerinde, Mersin ili Aydıncık ve Silifke ilçelerinde; Adana ili Aladağ, İmamoğlu, Karaisalı ve Kozan ilçelerinde, Muğla ili Bodrum, Köyceğiz, Marmaris, Milas, Seydikemer ve Kavaklıdere ilçelerinde mücbir sebep hali ilan edilmesi uygun bulunmuştur.
Bu kapsamda, mücbir sebep hali ilan edilen ve yukarıda yer verilen İl ve İlçelere yönelik olmak üzere e-Belge düzenleme zorunluluğu bulunan mükelleflerimizin; donanım veya yazılım sistemlerinde, elektrik veya internet bağlantılarında arıza veya kesintiler yaşanması, söz konusu sistemlerinin zarar görmesi ya da yangın ile mücadelede çalışma ortamlarından veya işyerlerinden uzak kalınması vb. mücbir sebep hallerinde; 22 Ağustos Pazar günü Saat 23.59’a kadar, e-Belge düzenlenmesi gereken durumlarda ve istemeleri halinde e-Belge yerine kağıt belge de düzenlenebilmesi Başkanlığımızca uygun görülmüş olup, bununla birlikte yukarıda belirtilen koşullarında herhangi bir engeli oluşmayan mükelleflerimizin bu süreçte belgelerini e-Belge olarak düzenlemeye devam edebilecekleri de tabiidir.”
denilmektedir.
Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından yayımlanan duyuru metni ekte yer almakta olup, meslektaşlarımızın bilgisine sunarız.
TÜRK ECZACILARI BİRLİĞİ
Duyuru Okunma Sayısı : 1156